Sympathy 600

KLASA MONOTYPOWA

Od wielu lat w regatach turystycznych jachtów kabinowych, pomimo podziału na klasy i kolejnych zmian przepisów, wciąż startują jachty różnych konstruktorów znacznie różniące się zdolnościami nautycznymi. W konsekwencji nie wiadomo kto, lub co jest lepsze – sternik czy jacht? Aby dorównać czołówce należałoby budować co roku nową łódź. Obowiązujące przepisy w dużym stopniu ograniczają rozwój żeglarstwa regatowo-turystycznego, co przejawia się w coraz mniejszej ilości uczestników regat jachtów kabinowych. Natomiast przepisy te są wygodne (czytaj dochodowe) dla konstruktorów budujących nowe konstrukcje np. 10-cio metrowe bolidy śródlądowe za olbrzymie pieniądze. Jednym z najlepszych rozwiązań, które daje wszystkim żeglarzom równe szanse współzawodnictwa jest utworzenie klasy monotypowej, dającej możliwość ścigania regatowego – nawet rodzinnego, na porównywalnym i relatywnie tanim sprzęcie. Dostawcą jachtów i żagli są Das Yacht i Sail-service. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom wielu żeglarzy, grupa zawodników powołała do życia w grudniu 1996 roku nową organizację żeglarską pod nazwą POLSKIE STOWARZYSZENIE KLASY SYMPATHY 600.

Celem Stowarzyszenia jest propagowanie żeglarstwa regatowo-turystycznego na jachtach monotypowych. Wybrany Komitet Założycielski doprowadził do rejestracji POLSKIEGO STOWARZYSZENIA KLASY SYMPATHY 600 w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie w dniu 1.10.1997 r. Natomiast w styczniu 1998 r. na Walnym Zgromadzeniu wybrano Zarząd, na czele którego stanął Waldemar Jacek Orliński.

W 1998 r na targach „Wiatr i Woda” Polskie Stowarzyszenie Klasy Sympathy 600 zostało uhonorowane nagrodą POLSKIEGO ZWIĄZKU ŻEGLARSKIEGO za promowanie nowej klasy narodowej.

W lipcu na jeziorze Niegocin odbyły się I Mistrzostwa w klasie SYMPATHY 600 RT, w którym wzięło siedem jachtów. Pierwszym mistrzem Polski został Tomasz Główka (VE1121), drugie miejsce zajął Roman Maszczyński (POL 4014), trzecie Jacek Orliński (POL 3171). Po raz pierwszy przeprowadzono Grand Prix Warszawy w klasie SYMPATHY 600 RT, w którym wzięło udział 11 jachtów, pierwsze miejsce zajął Jacek Orliński (POL 3171), drugie Roman Maszczyński (POL 4014), trzecie Krzysztof Kotecki (VA 666) .

W roku 2006 odbyły się huczne obchody 10-lecia stowarzyszenia.

W kwietniu 2014 zmarł wieloletni Prezes Stowarzyszenia Jacek Orliński. Przyszłość klasy stoi pod znakiem zapytania. Nie przybywa nowych załóg, stare się wykruszają.

Klasa Sympathy600 obecnie nie istnieje.

Po weryfikacji stanu prawnego przez PZŻ  na wiosnę 2015 roku stwierdzono, że Stowarzyszenie formalnie nie istnieje – zostało rozwiązane ok 2006 roku. W wzwiązku z tym PZŻ wyrejestrował Stowarzyszenie i S600 jako oficjalną klasę regatową. Od strony formalnej klasa nie rozgrywa regat i wyniki typu Mistrzostwa Klasy S600 2015 są formalnie nieważne. Mają wyłącznie charakter towarzyski.

Istnieje formalna możliwość zarejestrowania ponownego łodzi S600 jako klasy w PZŻ przy istniejącym stowarzyszeniu sportowym.

W 2016 roku istnieją dwa ośrodki przebywają łódki, czyli Mrągowo – Mazury tu rozgrywane są regaty MTR Czos  (open) i zalew Zegrzyński i regaty WTR, choć nie ma wiadomości nt. prób konsolidacji załóg S600 wokół tego projektu.